Wat kunnen we doen om ons immuunsysteem te versterken?

De trinity roots knoflook, ui en gember ondersteunen het immuunsysteem, en versterken elkaars werking.

Het Corona-virus is ook in Nederland aan z’n opmars bezig. Wat kun je doen om je eigen immuunsysteem te versterken?

Het immuunsysteem

Het immuunsysteem bestaat uit ons beenmerg, de mild, hormoonklieren, lymfeklieren, en natuurlijk de witte bloedcellen. Het beenmerg en de thymusklier zorgen voor de aanmaak en rijping van onze witte bloedcellen, die verantwoordelijk zijn voor het verdedigingsmechanisme in ons lichaam. De milt zorgt voor de reiniging van het bloed en het opruimen van beschadigde en oude bloedcellen.  

De lymfeklieren zorgen voor het transport van vocht in ons lichaam. Dit vocht wordt uit de weefselstructuren terug getransporteerd naar de bloedvaten. Via deze weg worden de ongewenste zouten en  bacteriën in het lichaam afgevoerd. Om het lymfevocht in beweging te brengen is fysieke beweging erg belangrijk. Ook voeding en ademhaling zijn hierin een continue ondersteuning.

Goeie oefeningen voor de lymfeklieren zijn de dynamische oefeningen die beweging genereren rond de lymfeknopen. Deze zijn met name te vinden in de oksels, nek, liezen en onderbuik. Wandelen kan hier al goed bij helpen.

Ook kan de langzame diepe ademhaling de circulatie van het lymfevocht versterken. Een goeie oefeningenserie hiervoor kun je hier (EN) vinden.

Ook kan de langzame diepe ademhaling de circulatie van het lymfevocht versterken. Een goeie oefeningenserie hiervoor kun je hier vinden.

De hormoonklieren zorgen voor de aanmaak van vitale hormonen in het gehele immuunsysteem, en zijn daarmee van cruciaal belang. Stress kan daardoor indirect het immuunsysteem verzwakken.

Zorg voor voldoende slaap en rust, en ook hier kunnen ademhalingsoefeningen helpen je fysieke en emotionele systeem te kalmeren. De linker-neusgat-ademhaling (EN) is hier bijvoorbeeld heel geschikt voor. Ook meditatie helpt om het gehele fysieke systeem te ontspannen en daarmee zowel de hormoonbalans als het immuunsysteem optimaal z’n werk te laten doen. Ga ook lekker de natuur in, ook dat geeft ons ontspanningsimpulsen, en bovendien wat frisse lucht.

Voeding

Qua voeding berichtte ik vorige week op facebook al even over de trinity roots, ofwel de drie-eenheid in wortelgewassen:

gember, knoflook en ui.

Ui reinigt onder andere het bloed en helpt de nieuwe bloedaanmaak, en wordt aangeraden bij verkoudheid en koorts. Knoflook gaat de strijd aan met virussen en bacteriën. Gember verzacht en versterkt de zenuwen en versterkt de energie en vitaliteit. Bij gezamenlijk gebruik versterken ze ook nog eens elkaars werking. Klik hier voor meer informatie over deze drie-eenheid.

Behalve bovengenoemde trinity-roots zijn kurkuma en yoga-thee versterkende voeding voor het immuunsysteem. Voor de ondersteuning van de reinigende werking van de milt wordt nog de volgende voeding aangeraden:  

gele groentes, bananen, honing, zonnebloemzaden, yoghurt, okra, citrusfruit, boekweit, olijven, kool, de vitaminen C, D, F, en B complex, ijzer, koper, en mangaan (bevindt zich in noten, zaden, granen, groene bladgroente…).

Andere invloeden van yoga

In zijn geheel gezien heeft de beoefening van yoga een sterk reinigend effect op het immuunsysteem. Het zorgt voor een goede bloedcirculatie en masseert de interne organen. Ook het zingen van mantra’s draagt hieraan bij: geluid en ritme stimuleren de hypothalamus, die weer voor de juiste hormonen zorgt ter ondersteuning van het immuunsysteem. Een kriya speciaal gericht op weerstand tegen ziekte vind je hier (NL).

Leave a Reply

Your email address will not be published.